Statut
STATUT
Fundacji Świetlica Feniks
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. Fundacja pod nazwą Fundacja Świetlica Feniks działa na podstawie przepisów prawa polskiego, w szczególności na podstawie ustawy o fundacjach, ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz postanowień niniejszego Statutu.
2. Fundacja została ustanowiona przez Sandrę Ligus, zwaną dalej Fundatorką, na podstawie aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza Michała Maciejewskiego w Kancelarii Notarialnej w Oświęcimiu przy ul. Ks. A. Knycza, Repertorium A nr 1335/2025 z dnia 11.03.2024 roku.
§ 2
1. Fundacja posiada osobowość prawną.
2. Siedzibą Fundacji jest Osiek.
3. Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
4. Fundacja podlega nadzorowi ministra właściwego do spraw edukacji.
§ 3
1. Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej; dla realizacji celów statutowych może prowadzić działalność także na terytorium innych krajów, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
2. Fundacja może tworzyć oddziały, spółki, filie, zakłady, przystępować do spółek, a także łączyć się z innymi fundacjami.
§ 4
1. Fundacja używa pieczęci z napisem zgodnym z aktualnymi danymi rejestrowymi.
2. Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego (logo).
§ 5
1. Fundacja może ustanawiać certyfikaty, dyplomy, odznaki, medale honorowe, nagrody i wyróżnienia oraz przyznawać je osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji lub przyczyniającym się do realizacji jej celów.
2. Fundacja może być członkiem krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach działania na warunkach określonych w ich statutach,
jeżeli nie narusza to postanowień niniejszego Statutu, polskiego prawa lub zobowiązań międzynarodowych.
Rozdział II. Cele Fundacji i sposoby ich realizacji
§ 6
1. Fundacja realizuje cele pożytku publicznego w zakresie:
1) działania w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania, w tym rozwijanie pozaszkolnych form edukacji i wychowania, wspierania rozwoju umiejętności i zainteresowań młodzieży, pomoc w zdobywaniu wiedzy i kwalifikacji przydatnych młodemu człowiekowi w jego przyszłej aktywności zawodowej oraz społecznej;
2) wspierania rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych, w tym integracji i aktywizacji społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem społeczności lokalnych powiatu oświęcimskiego;
3) działania na rzecz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji, aktywizowania życia kulturalnego, upowszechniania dostępu do dóbr kultury, rozwijania kultury regionalnej, promowania produktów regionalnych i dzieł lokalnych twórców;
4) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
5) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży; 6) upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
7) działalności na rzecz osób z niepełnosprawnością oraz ich rodzin; w tym upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy na temat niepełnosprawności i potrzeby integracji społecznej osób niepełnosprawnych;
8) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym; w tym aktywizacja osób starszych, wsparcie organizowania samopomocy oraz integracji
międzypokoleniowej,
9) działalności na rzecz ochrony środowiska, ochrony przyrody i krajobrazu, zrównoważonego rozwoju, propagowania zachowań ekologicznych;
10) upowszechniania turystyki i krajoznawstwa, działania na rzecz rozwijania infrastruktury turystycznej;
11) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej
12) działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
13) ochrony i promocji zdrowia;
14) działalności charytatywnej i upowszechniania dobroczynności;
15) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
16) działalności na rzecz przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
17) rewitalizacji.
2. Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działania innych osób prawnych, prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji.
§ 7
1. Fundacja realizuje powyższe cele, w ramach działalności nieodpłatnej i odpłatnej pożytku publicznego, poprzez:
1) organizowanie świetlic środowiskowych, klubów i kół zainteresowań oraz form aktywnego spędzania wolnego czasu dla dzieci, młodzieży i dorosłych;
2) organizowanie form edukacyjnych: spotkań, prelekcji, sympozjów, konferencji, seminariów, wykładów, szkoleń, wyjazdów edukacyjnych, warsztatów, także za pośrednictwem środków zdalnej komunikacji;
3) organizowanie imprez kulturalnych, edukacyjnych, sportowych, rekreacyjnych, profilaktycznych, rozrywkowych, wspierających aktywizację i integrację środowiska lokalnego, takich jak: wystawy, konkursy, współzawodnictwo sportowe, pokazy, targi, festyny, spotkania tematyczne, zabawy integracyjne, wycieczki, wczasy, obozy;
4) inicjowanie i wsparcie działalności ośrodków, sekcji i klubów, miejsc integracji i rozwoju aktywności mieszkańców;
5) współpracę z organami samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego oraz z instytucjami państwowymi i innymi organizacjami o podobnym charakterze w kraju i za granicą w zakresie realizacji celów statutowych;
6) publikowanie materiałów informacyjnych: książek, czasopism, broszur, biuletynów, ulotek, gadżetów promujących cele Stowarzyszenia;
7) upowszechnianie i udostępnianie nowoczesnych mediów i technologii;
8) organizację wolontariatu oraz akcji charytatywnych;
9) finansowanie, współfinansowanie budowy, rozbudowy, modernizacji, wyposażenia infrastruktury służącej społecznościom lokalnym;
10) wsparcie działania placówek upowszechniających historię, tradycję i kulturę regionu,
11) organizowanie promocji dzieł lokalnych twórców, a także produktu lokalnego, regionalnego
12) organizowanie i prowadzenie zajęć oraz konsultacji ze specjalistami, w tym z psychologami, psychoterapeutami, pedagogami, terapeutami zajęciowymi i innymi wspierającymi rozwój i zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży;
13) świadczenie pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży potrzebujących wsparcia.
i tradycyjnego oraz wsparcie wytwarzania produktów lokalnych, regionalnych i tradycyjnych.
2. Działalność odpłatną pożytku publicznego Fundacja prowadzi w zakresie (PKD):
1) 85.59.D pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane 2) 85.52.Z pozaszkolne formy edukacji artystycznej
3) 85.69.Z działalność wspomagająca edukację, gdzie indziej niesklasyfikowana 4) 85.51.Z pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
5) 58.19.Z pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania
6) 82.30.Z działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów 7) 90.31.A działalność centrów kultury, domów i ośrodków kultury, klubów i świetlic
3. Działalność odpłatna pożytku publicznego będzie realizowana ze spełnieniem warunków, o których mowa w art. 6-10 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Rozdział III. Majątek Fundacji
§ 8
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 1000,00 zł (słownie: tysiąc złotych) oraz środki finansowe, nieruchomości, ruchomości i prawa majątkowe nabyte przez Fundację w toku jej działania.
§ 9
1. Przychody Fundacji pochodzą z:
1) darowizn, zapisów, spadków,
2) zbiórek publicznych,
3) dotacji, subwencji,
4) odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych, udziałów, lokat, 5) wpływów ze sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych, 6) działalności odpłatnej pożytku publicznego, w tym sprzedaży przedmiotów darowizny.
2. Nadwyżka przychodów nad kosztami jest przeznaczana wyłącznie na działalność pożytku publicznego.
3. Do realizacji celów statutowych Fundacja może zaciągać kredyty i pożyczki na podstawie uchwały podjętej przez Zarząd.
4. Zabronione jest:
1) udzielanie pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
2) przekazywanie majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
3) wykorzystywanie majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
4) zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
5. Fundacja nie przyjmuje i nie dokonuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane.
Rozdział IV. Organy Fundacji
§ 10
1. Organem Fundacji jest Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
2. Zarząd powoływany jest na czas nieokreślony.
3. Zarząd składa się z 1-5 członków Zarządu.
4. Fundatorka wchodzi w skład pierwszego Zarządu i staje na jego czele jako prezes zarządu. 5. Pierwszy skład zarządu wskazuje uchwałą Fundatorka, następnych członków Zarządu, z wyznaczeniem ich funkcji (prezes zarządu, wiceprezes zarządu, członek zarządu) powołuje i odwołuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały podjętej na posiedzeniu przy obecności co najmniej 2/3 członków Zarządu.
6. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
1) złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Zarządu,
2) utraty praw publicznych na mocy orzeczenia sądu,
3) śmierci członka Zarządu,
4) odwołania członka Zarządu, przy czym odwołanie ograniczone jest do przypadków zaistnienia ważnego powodu w postaci rażącego naruszenia lub powtarzającego się naruszania obowiązków członka Zarządu lub w postaci bezczynności w zakresie wykonywania tych obowiązków albo z powodu trwałej niezdolności do podejmowania czynności prawnych.
§ 11
1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na pół roku. 2. O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu. 3. Posiedzenia Zarządu mogą mieć charakter kolokacyjny lub wirtualny, a głosowania i podejmowanie decyzji mogą być przeprowadzane za pomocą adekwatnych narzędzi, w tym cyfrowych, przy czym uchwały tak podjęte wymagają utrwalenia na papierze lub innym trwałym nośniku.
5. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 składu.
6. Każdy członek Zarządu ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw Fundacji. 7. Każdy członek Zarządu może prowadzić bez uprzedniej uchwały Zarządu sprawy nieprzekraczające zakresu zwykłych czynności. Jeżeli jednak przed załatwieniem sprawy nieprzekraczającej zakresu zwykłych czynności choćby jeden z pozostałych członków Zarządu sprzeciwi się jej przeprowadzeniu lub jeżeli sprawa przekracza zakres zwykłych czynności, wymagana jest uprzednia uchwała Zarządu.
8. Za czynności przekraczające zakres zwykłych czynności uważa się w szczególności: 1) nabycie oraz zbycie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego, 2) ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego,
3) zawarcie umowy kredytu albo pożyczki,
4) przejęcie długu, uznanie długu, zwolnienie z długu, przystąpienie do długu, 5) zawarcie umowy poręczenia lub zawarcie innej podobnej umowy,
6) zaciągnięcie innych zobowiązań przekraczających wartość 10 000 zł.
§ 12
1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Do zadań Zarządu należą w szczególności:
1) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
2) realizacja celów statutowych;
3) sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji;
4) zatrudnianie członkiń/członków Zarządu i ustalanie wysokości
ich wynagrodzenia;
5) zatrudnianie pracownic/pracowników i ustalanie wysokości
ich wynagrodzenia;
6) opracowywanie i zatwierdzanie niezbędnych regulaminów;
7) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
8) sporządzanie sprawozdań finansowych
9) sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji do właściwego ministra.
3. Z członkami Zarządu mogą być zawarte umowy o pracę lub umowy cywilnoprawne. 4. W umowach i sporach wobec członka zarządu Fundację reprezentuje inny członek zarządu.
5. Wysokość miesięcznego wynagrodzenia członka Zarządu nie może przekraczać trzykrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego przez GUS. 6. Członkiniom/członkom Zarządu przysługuje na zasadach ogólnych zwrot kosztów podróży.
Sposób reprezentacji
§ 13
Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest każdy z członków zarządu samodzielnie.
Rozdział V. Postanowienia końcowe
Zmiany statutu, połączenie z inną fundacją, likwidacja
§ 14
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Zarząd bezwzględną większością głosów oddanych, przy obecności co najmniej 2/3 członków Zarządu. Zmiana może dotyczyć także dodania nowych celów i modyfikacji określenia dotychczasowych celów Fundacji, określenia zasad i zakresu prowadzenia działalności gospodarczej, a także powołania nowego organu – Rady Fundacji o funkcji kontrolnej – z określeniem jego kompetencji i sposobu powoływania członków.
§ 15
1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
3. W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Zarząd bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 członków Zarządu.
§ 16
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku. 2. Decyzję o otwarciu likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd bezwzględną
większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Zarząd wyznacza likwidatora, którym może być członek Zarządu. 3. W okresie likwidacji należy zakończyć bieżące sprawy Fundacji, ściągnąć wierzytelności, i wypełnić zobowiązania Fundacji.
4. W przypadku jednoczesnej rezygnacji z funkcji wszystkich członków Zarządu, decyzję o wyborze nowego składu Zarządu, połączeniu z inną fundacją lub likwidacji Fundacji podejmuje Fundatorka.
Treść statutu przyjęta uchwałą Fundatorki Fundatorka: w dniu 12.03.2025